Pohod na Čvrsnicu

Pohod na Čvrsnicu BiH
Dana:28.rujan 2018.

Hrvatsko planinarsko društvo “Bršljan-Jankovac” iz Osijeka protekloga tjedna bilo je u pohodu na Čvrsnicu, Hajdučka vrata i Veliki Vilinac na Čvrsnici…

Kako pjesma kaže: kraj gdje su Turci, vile i hajduci opjevan s bogatom prošlošću, gostoljubivim narodom i prekrasnim krajolikom. U petak 28. rujna 2018. godine, dakle u ranu jesen, 32 člana HPD Bršljan- Jankovac iz Osijeka stigoše u dom Planinarskog društva iz Tomislavgrada “Orlova stina” na Blidinju.

Dočekani srdačnim domaćinima i nasmijanim licima dobrodošlice, raspremismo stvari i ne gubeći vrijeme krenusmo pješke do grobova. U kamenu je ispisana povijest, ali kamen šuti i dočekuje prolaznike svojom ljepotom. Zagledani u motive, ugodno smo iznenađeni postavljenom tablom na kojoj je u kratkim crtama ispisana povijest ovih krajeva i nastanak stećaka.

Po povratku nailazimo na “Hajdučke vrleti”, hotel sa zanimljivim enterijerom u prekrasnom krajoliku. Popismo  kavu i pješke se vratismo u dom zagledani u planinu Čvrsnicu, na kojoj se sunce gasi poput gorućeg vulkana. Toplina doma se širi pucketavim zvukom gorućih drva iz peći, a  miris graha nosnim pupoljcima. Nakon čavrljanja, umorni utonusmo u čvrsti, planinarski san.

Drugi dan: buđenje u 5 i 30. sati, jest rano, ali pomisao na današnji planinarski izazov, uspon na Čvrsnicu i radoznalost vidjeti Hajdučka vrata, vraća nam raspoloženje, a podržava nas i vrijeme.. sunce bez bure.

Nakon četverosatnog uspona stigosmo do Hajdučkih vrata.
Čvrsnica-Hajdučka vrata visina: 2000 m/nv nalaze se na istočnom dijelu planine Čvrsnice. To je prirodni fenomen neopisive ljepote, fenomen stoljećima stvaran prirodnim uvjetima tog mjesta. U naravi, to je prsten od stijene kroz koji prolaze vjetrovi, a nalazi se na rubu kanjona Dive Grabovice s koje se pružaju jako lijepi vidici na stijenu Velikog Kuka, Mezića stijenu, Pestibrdo, Čabulju, Prenj… riječju – to je mjesto s jednim od najljepših čarobnih pogleda na rijeku Neretvu.

U povratku, jedna grupa odlazi na vrh Vilinac dok se ostali kod križanja istim putem vraćaju dolje. Putem skupljamo šišarke, uživamo u pogledu na golemi masiv stijena i bogatu prirodu. Po povratku, nakon dolaska grupe “najhrabrijih”, vođeni našim vodičima Dejanom i Majom, posjećujemo grob Dive Grabovčeve.

Diva Grabovčeva je djevojka iz hrvatskog naroda, rimokatoličke vjere, koja je živjela u 17. stoljeću za vrijeme turske vladavine. Mladi Tahir-beg Kopčić iz Kupresa svakako je htio imati Divu za ženu. Lijepo ju je zaprosio kada je imala dvadesetak godina, ali ona je odbila uz suglasnost svoje obitelji. Zatim je beg poslao svoje pomoćnike da zaprose Divu u njegovo ime. Pronašli su je na paši sa stadom ovaca. Ona je ponovno odbila i čvrsto je bila pri svojoj odluci i pobjegla u planine. Tahir-beg Kopčić je tada ponovno došao, našao je, napao i ubio nožem. Pokopana je na Vran planini, ispred Kedžare u blizini Rame, doznajemo od naših vodiča, a neki su i prije znali za ovu priču.

Vraćamo se u dom, iscrpljeni ali puni prekrasnih doživljaja. Dočekuje nas Ante, domaćin i predsjednik društva  i ugodno nas iznenađuje s predivnom, ukusnom večerom. Topla juha i prasetina. Domaći raženi kruh i kruh od heljdinog brašna. Medica, orahovac i rakija od aronije… užitak za naše nepce. Ante ostaje s nama plešući slavonska kola i Kukunješće, a mi s njim pjevajući gangu, Bulića i Thompsona gdje su vile, Turci i hajduci.

Puni zahvalnosti za naše domaćine, poželimo im laku noć i odlazimo na počinak. Moj krevet uz prozor. Pogled na zvjezdano nebo i srebrenu površinu jezera. Zvuk vjetra koji uspavljuje u toplim njedrima Vrana i Čvrsnice, na Blidinju.

Treći dan buđenje i pokret u 7 sati, krećemo put Međugorja, do slapova Kravice i etno sela Herceg.
Sve ljepote do divote! Povratak u Slavoniju iza 23 sata . Umorni, ali punog srca, dogovaramo:
Evo nas opet Tomislavgrade, grade hrvatskog nam kralja Tomislava!